My life in Ghana - Reisverslag uit Egmond-Binnen, Nederland van Lisa Sentveld - WaarBenJij.nu My life in Ghana - Reisverslag uit Egmond-Binnen, Nederland van Lisa Sentveld - WaarBenJij.nu

My life in Ghana

Blijf op de hoogte en volg Lisa

15 September 2012 | Nederland, Egmond-Binnen

Enteré ofwel goedenmiddag,

Ik wou jullie even op de hoogte brengen van hoe mijn dag er hier uit ziet.

'S morgens wordt ik rond 6 uur wakker van de scharrelende kippen, de harde televisie en het gehuil van een kind op de binnenplaats.
Meestal sta ik dan meteen op om even rustig wakker te worden.
Rond half 7 staat mijn moeder (Wasila) of een van mijn broertjes aan de deur van mijn hutje om me een kan heet water, brood (een soort onafgebakken stokbrood) en een grote beker te geven.
Ik heb hier Milo gekocht (een soort cacao poeder) waarmee ik warme chocolademelk maak in de morgen.
De helft van het hete water gooi ik in mijn emmer om het vervolgens aan te vullen met koud water (dat buiten in een grote urn zit). Het water is dan lekker warm. Ik zeep me in met een washandje en wat zeep en gooi de rest van het water over mij heen.

Na mijn ontbijt ga ik naar mijn werk, onderweg worden we vriendelijk begroet door allerlei kinderen en ouderen heloooooo salimenga is de favoriet hier, rond een uur of 8 zijn we daar en meestal beginnen we met de bloeddrukken en temperaturen meten van vele patiënten die elke dag opnieuw binnen stromen. Meestal malaria, zwangere vrouwen, hoge bloeddrukken. Maar kwa ziekten is er genoeg diversiteit. De dokter legt ons goed uit (in het engels) en af en toe kent hij een nederlands woordje, best leuk om een ghanees nederlands te horen praten. Ook andere collega's willen nederlandse woorden leren en zegggen Goedenmorgen: goetten morgen op ze drents echt heel grappig om te horen.

Elke middag eten eva en ik rijst met een lekkere saus en daarbij nemen we ook een flesje koude cola en koud water.

Als de werkdag om is gaan we naar huis, meestal is mijn moeder al aan het koken en ik wil dan helpen, (het schillen van YAM een heeeele grote aardappel) wat met hakken en stoten gaat of het maken van een soepje voor bij de TZ.

Gister had ik dus die Yam met een soort tomatensaus, dit was eigenlijk best wel lekker. Dingjassa pam! (het eten is erg lekker) bedank ik daarna vriendelijk mijn moeder, waardoor zij weer erg blij is.

'S avonds zit ik nog well buiten maar rond een uur of 8 ben ik toch erg moe en ga ik mijn hutje in. Ik probeer dan nog wat te lezen maar meestal val ik wel in slaap.

De dagen gaan best snel, en ik ben al redelijk gewend. Tuurlijk mis ik iedereen thuis!! (en mama jij blijft mijn echte mama hoor) hahahhahha

Morgen gaan Eva en ik Tamale (de stad) in om eens even rond te kijken voor wat handige spullen ( anti insecten spray voor eva) haar muggenbulten zijn ontelbaar, echt sneu!

Goed mijn werkdag is om, ik ga nu naar huis.

Doeiidoeii!!

Lieve groetjes uit Ghana

time Ghana 15:47
time Nederland: 17:47

  • 15 September 2012 - 18:32

    Peter:

    Hee lief, mooi omschrijving van je werkdag. Goed om te lezen dat je al lekker aan het wennen bent. Veel plezier morgen in tamale. Dokke kus pe.

  • 15 September 2012 - 19:20

    Anja En Peter:

    Hoi Lisa,

    fijn om te lezen dat het goed gaat! Geniet nog maar lekkeren we blijven je volgen.

    Groetjes,
    Anja en Peter

  • 15 September 2012 - 19:21

    Pap En Mam:

    hoi hoi
    wat weer leuk om te lezen krijgen we almeer een indruk van hoe het daar gaat
    ben ook benieuwd naar fotos van je gezin daar is er ook een vader?
    nou geniet morgen van je vrije dag
    en blijf op je zelf passen
    veel liefs van je echte mam en pap hahaha

  • 15 September 2012 - 20:32

    Rob En Caecilia:

    Veel plezier morgen samen met Eva. Shop ze! Groetjes Rob en Caecilia

  • 15 September 2012 - 21:49

    Tiny Apeldoorn:

    Hoi Lisa, leuk om te lezen hoe of het daar is.
    Ik had nl gehoord dat je ziek was, maar het gaat zeker wel weer beter met je!
    Ja het eten is echt wel anders dan hier, dan zie je maar hoe rijk wij leven he???
    Nou geniet nog lekker daar ik kijk af en toe wel op de mail hoe of het gaat. heel veel groetjes Tiny

  • 16 September 2012 - 08:37

    Monique:

    Hoi Lies, wat leuk om dit te lezen, hoe je daar leef. Wij blijven je verslagen heerlijk lezen hoor en vanmiddag komen je (echte) ouders bij ons een borrel halen. Nou meissie hou je taai en tot je volgende verslag.
    Liefs Paul en Monique

  • 16 September 2012 - 08:37

    Monique:

    Hoi Lies, wat leuk om dit te lezen, hoe je daar leef. Wij blijven je verslagen heerlijk lezen hoor en vanmiddag komen je (echte) ouders bij ons een borrel halen. Nou meissie hou je taai en tot je volgende verslag.
    Liefs Paul en Monique

  • 16 September 2012 - 13:15

    Corine:

    Hey Lisa,

    wat vind ik je stoer!! Wat een geweldige levenservaring is dit en wat heerlijk te horen dat je de malaria hebt overleeft....hihi Wat zal je je ziek en eenzaam gevoeld hebben.
    Lekker dat je op deze manier toch contact hebt met familie en vrienden en het is hartstikke leuk om jouw verhalen te lezen en zo te volgen hoe het daar aan toe gaat.
    Geniet ervan!

    liefs, Corine

  • 16 September 2012 - 14:12

    Ome Cor En Tante Marja:

    lisa het is goed te horen dat het weer goed gaat met jou.jou ver slagen zijn leuk om te lezen, en het doet ons goed te zien dat jij je draai hebt gevonden. doe vooral de groetten aan je tweede moeder en graag tot het volgende verslag, wij kijken er al naar uit. groetjes .

  • 16 September 2012 - 14:45

    0pa En Oma:

    lieve Lisa wij zijn heel blij dat het goed met je gaat Als ik je zo hoor kun je ook nog schijfster worden De indrukken die je opdoet zijn leuk om te lezen ! we wachten vol spanning op het volgende berichtje Groetjes en dikke kus Opa en Oma

  • 16 September 2012 - 18:53

    Frank En Karin:

    Hoi Lisa,

    Fijn te lezen dat het weer goed met je gaat. Volgens mij begin je al aardig ingeburgerd te raken.
    Leuk! Wat zal je straks een ervaring rijker zijn! Wat een andere wereld daar! Straks moet je hier weer helemaal inburgeren! Groetjes en een dikke kus van Fenna en Tim

  • 16 September 2012 - 19:23

    Anita:

    Heyyyyy Lisa, Heerlijk weer een verslag van je!! En ja ik merk dat het goed met je gaat. Je raak al aardig gewend zo te lezen. Gelukkig maar. Hou je taai en doe de groetjes aan je maatje Eva!! Blijf genieten meiden! Dikke kus van ons xxx Anita en Jos

  • 17 September 2012 - 08:50

    Marja:

    Hoi Lisa,

    Lekker om te lezen dat je je draai een beetje gevonden hebt en dat de dagen door de enorme drukte zo snel gaan. Veel succes nog en we lezen het wel weer. Gert en Mar Xxxx

  • 17 September 2012 - 15:26

    Denies:

    He lies.. Goed om te merken dat je het nu naar je zin krijgt en dat je gewend raakt. De eerste weken zijn het moeilijkst en nu kan je lekker genieten. Wat zal je veel moois meemaken in het ziekenhuis!! Heel mooi om dit te lezen. Heel veel liefs en ik ga nu even je foto's bekijken. xxx Denies

  • 17 September 2012 - 18:48

    Kim:

    fijn om te lezen dat het goed met je gaat lisa!
    keep up the good work!
    dikke kus van ons

  • 17 September 2012 - 22:55

    Miranda Glorie:

    Hoi Lisa,
    Wat geweldig om te lezen wat jij in een korte tijd al gezien en gedaan hebt.Wij wensen je nog een hele goeie tijd daar maar dat gaat vast wel lukken.
    Ik vind je een toppertje!!!!
    Groetjes Jos Miranda en de meiden

  • 18 September 2012 - 11:04

    Frans En Bets:

    Lieve Lisa,hier dan eindelijk een berichtje van ons uit Egmond Binnen,we zijn wel geschrokken dat Peter ons belde in Turkije om te vertellen dat je malaria had , fijn om te horen dat alles over is en dat het goed met je gaat
    We hebben al je verhaaltjes gelezen, en vinden het bijzonder knap van jou , dat je daar je mannetje staat,het is tenslotte niet niks
    Lisa,veel plezier met alles wat je nog gaat doen en beleven,hou je taai.
    Veel liefs van Frans en Bets.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

6 oktober begint onze reis naar Indonesie, Thailand en Laos. 9 weken backpacken.

Actief sinds 25 April 2012
Verslag gelezen: 605
Totaal aantal bezoekers 37980

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2016 - 08 December 2016

Indonesie, Thailand, Laos

26 Augustus 2012 - 09 November 2012

Ghana 2012

Landen bezocht: