Immatuur , onvolmaakt (Ghana reisverslag) - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Lisa Sentveld - WaarBenJij.nu Immatuur , onvolmaakt (Ghana reisverslag) - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Lisa Sentveld - WaarBenJij.nu

Immatuur , onvolmaakt (Ghana reisverslag)

Blijf op de hoogte en volg Lisa

15 Oktober 2012 | Ghana, Tamale

Enteré lieve mensen,

Ik heb wat foto's op de site gezet!

Vorige week hebben Eva en ik weer iets meegemaakt. We kwamen 's ochtends aan op het werk, waarbij de dokter ons vroeg om bij de vrouw in de labour ward te blijven (de bevallingen), hij legde uit dat de vrouw pas 20 weken was en dat haar vliezen al waren gebroken. Wij waren natuurlijk erg geinteresseerd en bleven daar dan ook graag bij.
We hebben heel lang gewacht en erg gebeurde niets, de dokter was er bij geweest en had gekeken of hij het kindje eruit kon halen. Hij probeerde het, maar het lukte niet, Eva en ik zaten constant naar het handje van het kind te kijken, die uit de vagina stak, en nog wat voorzichtig bewoog. Dit duurde niet lang, het handje werd steeds meer paars en ijskoud. De vrouw kreeg ook wee opwekkers om het kind te laten komen, maar deze sloegen nauwelijks aan. Na een tijdje werd de vrouw rillerig, ik was even weg, maar Eva was erbij, die vertrouwde het niet. De vrouw kreeg ook koorts en Eva heeft de dokter erbij gehaald, omdat de verpleegkundige vond dat het vanzelf moest komen en Eva het daar niet mee eens was. Ze riep mij erook bij, aangezien er wat ging gebeuren. De dokter was blij dat Eva hem geroepen had.
Toen hij besloot dat hij het kindje eruit ging halen, hadden we dit niet verwacht. Hij begon wat voorzichtig aan het armpje van het kind te trekken, steeds een beetje harder. Op een gegeven moment trok hij zo het armpje van het kind eraf. Mijn maag draaide drie keer om en ik kreeg een brok in mijn keel. Ik liep even weg en kwam weer terug. Ik heb gewoon een zwak voor baby's en kleine kinderen!
Op een gegeven moment kwam er iets uit de vagina wat leek op gebraden kip zonder kop. Het zag er echt heel raar uit. Ik vroeg me af of het hoofdje niet volgroeid was of waar dat dan zou zijn. Hier hoefde ik niet lang over na te denken, want de dokter ging opnieuw met zijn handen de baarmoeder in en haalde er een hoofdje uit. Hier werd ik helemaal misselijk van. Het kind was zo onvolmaakt, zo niet volgroeid dat het hoofdje los van het lichaam was geraakt. Het werd in een bekkentje neergezet op tafel, de vrouw kon het zo zien liggen dus eva heeft het bekkentje op de grond gezet. Het was echt afschuwelijk om te zien. Maar ondanks dat ben ik blij dat ik het meegemaakt heb. Je wordt er zoveel sterker van.

Die avond hebben we Afrikaanse dans gedanst, het was erg leuk, onddanks dat iedereen hard lachte om de gekke Saliminga(witte) die ook nog kunnen dansen!

Dit weekend hebben zijn we het sombere vergeten. We hebben onszelf lekker verwend met goed eten! Vooral de Brownie met vanilleijs was echt te lekker. Zondag zijn we naar de kerk geweest, het was iets anders dan mijn verwachting. Ik had eigenlijk een swingend gospelkoor verwacht zoiets als sister act. Maar het was niet echt een kerk, en de muziek was ontzettend hard en het waren maar een paar zangers. Maar het was erg mooi om te zien hoe heftig deze mensen zich vasthouden aan hun geloof.

Daarna zijn we bij Eva pannenkoeken gaan bakken en gebakken banaan. Dit was erg gezellig.

Nu is de nieuwe werkweek begonnen, Eva en ik willen graag gaan reizen. We hebben het soms wel een beetje gezien hier. Tuurlijk genieten we ook van de dingen, de gezelligheid samen, de kippetjes die elke morgen onder mijn raam vragend kijken of ik nog brood voor ze heb, de vrolijkheid van de meeste Ghanezen. Maar, Nog 2 weken werken en dan gaat onze terugreis beginnen. 1.5 week daarna zitten we in het vliegtuig op weg naar het koude Nederland. Ik heb veel zin in onze rondreis.

Byeee byeee,

Veel liefs uit Ghana

  • 15 Oktober 2012 - 12:59

    Peter :

    Hee lief, mooi verslag weer. Het zal een hoop mensen hier weer aan het denken ze toen hoe rijk en goed wij het hier hebben. Nog even twee weken volhouden en dan genieten van een mooie afsluitende trip door Ghana. Succes weer deze week. Kus pe.

  • 15 Oktober 2012 - 13:42

    Monique:

    Hoi lies, i am in shock. Vreselijk. Hou je nog even taai en straks weer genieten van de way to home.

  • 15 Oktober 2012 - 14:07

    Ilse:

    Hey Lies,

    Erg indruk wekkend weer, had het natuurlijk al een beetje van je gehoord via Skype!
    Maar het is toch allemaal erg, ik vind het echt verschrikkelijk!
    Dat zijn de mindere leuke dingen maar gelukkig hebben jullie ook leuke dingen!
    Zoals de Afrikaanse dans, zag bij Eva al wat foto's hiervan hahha :)!
    Nou zet hem nog even op... het einde komt nu inzicht!
    Lekker dat je nu kunt gaan uitkijken naar jullie rondreis..........!

    Dikke kus en veel liefs Jeroen en Ilse

  • 15 Oktober 2012 - 14:07

    Ilse:

    Hey Lies,

    Erg indruk wekkend weer, had het natuurlijk al een beetje van je gehoord via Skype!
    Maar het is toch allemaal erg, ik vind het echt verschrikkelijk!
    Dat zijn de mindere leuke dingen maar gelukkig hebben jullie ook leuke dingen!
    Zoals de Afrikaanse dans, zag bij Eva al wat foto's hiervan hahha :)!
    Nou zet hem nog even op... het einde komt nu inzicht!
    Lekker dat je nu kunt gaan uitkijken naar jullie rondreis..........!

    Dikke kus en veel liefs Jeroen en Ilse

  • 15 Oktober 2012 - 14:30

    Mies V V:

    He lies.. what a story!!! mijn god mijn maag draait ook om.. nog ffies en dan ben je weer terug! Dikke kus

  • 15 Oktober 2012 - 14:33

    Kim:

    Hè Lisa,
    Jeetje wat heftig om zo'n bevalling mee te maken!
    Ik heb de kippenvel op m'n armen staan bah.
    Wel fijn om te lezen dat jullie het goed maken!
    Nog even genieten daar en dan staan wij op je te wachten hoor!
    Bobbie spaart alle knuffeltjes voor je op totdat je terug ben!
    Hou je taai lieverd!
    Dikke kus en knuffels van ons 3en.

  • 15 Oktober 2012 - 14:33

    Kim:

    Hè Lisa,
    Jeetje wat heftig om zo'n bevalling mee te maken!
    Ik heb de kippenvel op m'n armen staan bah.
    Wel fijn om te lezen dat jullie het goed maken!
    Nog even genieten daar en dan staan wij op je te wachten hoor!
    Bobbie spaart alle knuffeltjes voor je op totdat je terug ben!
    Hou je taai lieverd!
    Dikke kus en knuffels van ons 3en.

  • 15 Oktober 2012 - 15:41

    Carla:

    Hoi Lisa, jeetje wat een drama allemaal, had van je moeder ook al een hoop gehoord.
    Nauw we wensen je heel veel sterkte en hoop dat je het een beetje van je af kan zetten.
    Dikke kus en Groetjes Sjaak en Carla

  • 15 Oktober 2012 - 16:06

    Pap En Mam:

    hoi hoi
    heftig weer hoor als je het zo lees we hadden het natuurlijk al van je gehoord
    we zijn blij dat jullie evengoed genieten. wij zijn stiekem al aan het aftellen
    succes deze week en groetjes aan eva
    veel liefs pap en mam

  • 15 Oktober 2012 - 16:47

    Jeanette:

    Hoi, de 'vind ik leuk' knop geldt nu alleen voor het dans en reis-gedeelte. Wat weer een verhaal zeg.

  • 15 Oktober 2012 - 18:05

    Denise:

    He Lies, wat een verhaal!!! De vergelijking met een gebraden kip zonder kop ook....... ;-) Jullie rondreis komt nu echt in zicht, spannend..... Zet hem op de laatste dagen. Kus en een knuffel Denies

  • 15 Oktober 2012 - 21:00

    Anne Juul:

    Wow Lisa, wat maken jullie heftige dingen mee en wat fijn dat jullie samen zijn.
    Mooi beschreven overigens en heel interessant om te lezen allemaal.
    Geniet nog even van daar! want het is hier gewoon koud, nat en georganiseerd= niks aan ;-)

  • 15 Oktober 2012 - 22:02

    Marian:

    Heey Lisa, wat een heftig verhaal. Jullie maken wat mee hoor.
    Mooi dat jullie je eigen even lekker hebben verwend het afgelopen weekend.
    Geniet nog van de laatste paar weken!!!!

    Liefs van ons Kees en Marian xxx

  • 16 Oktober 2012 - 08:35

    Marja:

    Gadver Lies wat een verhaal, liep echt even kippevel over mijn lijf, gelukkig zijn er dan ook weer de leuke dingen, geniet daar nog even van....Xxxx

  • 16 Oktober 2012 - 11:54

    Ad En Anja:

    Hoi Lisa,

    Wat vreselijk zo'n bevalling, zeker voor de moeder. Heel tactisch van Eva om dat bekkentje uit het zicht van de moeder te halen. Maar net wat je zegt, je wordt door je ervaringen ook sterker. Goed dat jullie ondanks deze nare dingen toch kunnen genieten van de leuke andere belevenissen. Heel veel plezier tijdens de rondreis en take care.

    Liefs Ad en Anja en een dikke knuffel.

  • 16 Oktober 2012 - 15:07

    Rob En Caecilia:

    "Een knop omzetten" daar zijn jullie straks heel goed in!! Jullie doen niet anders...van kritieke toestanden in het ziekenhuis tot Afrikaanse dans en gezellig pannekoeken bakken. Knap hoor!! Grtjs aan Eva.

  • 16 Oktober 2012 - 22:27

    Ddennis En Dehorah:

    Hoi meid, wat een ervaringen neem jij mee naar huis zeg! Ongelooflijk. Geniet van je rondreis en tot.heeeel snel!! Xx van ons.

  • 17 Oktober 2012 - 14:25

    Rina Van Oene:

    Hoi Lisa, Mooi om in je verslag te lezen hoe lief en leed zo dicht bij elkaar terugkomen. De zorg zal je nooit meer met dezelfde ogen aanschouwen denk ik. Deze 10 weken stage zijn een soort van snelkookpan aan ervaringen die anderen in hun gehele opleiding niet zullen ervaren!
    Ben natuurlijk heel benieuwd hoe je deze ervaringen straks om gaat/kunt zetten naar de Nederlandse zorgsetting. Voor nu wens ik je nog een hele fijne rondreis en kom gezond weer terug! Tot in november!
    Hartelijke groet, ook van de collega's uit het ZMC!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

6 oktober begint onze reis naar Indonesie, Thailand en Laos. 9 weken backpacken.

Actief sinds 25 April 2012
Verslag gelezen: 569
Totaal aantal bezoekers 37977

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2016 - 08 December 2016

Indonesie, Thailand, Laos

26 Augustus 2012 - 09 November 2012

Ghana 2012

Landen bezocht: