That's Afrika - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Lisa Sentveld - WaarBenJij.nu That's Afrika - Reisverslag uit Tamale, Ghana van Lisa Sentveld - WaarBenJij.nu

That's Afrika

Blijf op de hoogte en volg Lisa

20 September 2012 | Ghana, Tamale

Deze week is er weer iets vreemds gebeurt, mijn ouders hier hadden ruzie. Waar het over ging was voor mij volstrekt onduidelijk! Maar dat er ruzie was, was duidelijk te horen. Ik wilde wel graag weten waar het over ging wat zoals mijn broer altijd zegt ''your holland people are very curious'' en ja dat klopt, we willen alles altijd precies weten!

Uiteindelijk na een tijdje gepraat te hebben met mijn broer, vertelde hij heel onzeker dat de ruzie over hem ging. Hij wil heel graag naar school om verder te leren. Zijn moeder wil dit ook heel graag en heeft ook geprobeerd geld te verkrijgen voor het schooljaar. Zijn vader daarentegen wil het geld niet gebruiken om de school te betalen, maar om een tweede vrouw te trouwen vertelde hij mij. Ik was echtwaar diep geschokt over dit verhaal en ik voelde erg met hem mee. Dus dat is waarom ze ruzie hebben, en hier gaat het altijd over.

Nog geen 3 dagen later loopt er een vrouw rond die helpt met het koken. Dat is in Afrika niet heel vreemd want elke dag zie je weer nieuwe gezichten (dan weer een tante die langskomt dan weer een goede vriendin) dus wie weet wat deze meid hier doet. Later op de dag kwam mijn broer me weer begroeten en vroeg, heb je die vrouw gezien die hier gister en vandaag aan het koken was? en ik zei ja! Hij vertelde me dat dat dus de tweede vrouw van zijn vader gaat worden!

Mijn mond viel open van verbazing, maar tegelijkertijd zeiden we 'thats Afrika' en lachde erom. Maar nog wat serieuser werd het gesprek toen mijn broer me ook vertelde dat hij diepongelukkig is omdat hij zo graag naar school wil. Ik leef echt met hem mee, en zou zo graag de school voor hem willen betalen, maar goed dat werkt gewoon niet, want hoe gaat hij zijn 2e jaar dan betalen enzovoort?!

En dan nog zo'n bizarre gebeurtenis waaraan ik nog vaak terugdenk. Een vrouw kwam naar ons ziekenhuis om te bevallen, ze vertelde dat haar vliezen al gebroken waren, en ze kwam hier om geobserveerd te worden tot haar bevalling. Diezelfde middag komt de schoonmaakster aangerend met haar handen onder het bloed en het vocht.
Ik vroeg haar wat er gebeurd was (we curious hollanders) en ze vertelde dat ze diezelfde vrouw persend had aangetroffen in de bevalling kamer, echter was er geen verpleegkundige of dokter bij, de vrouw voelde de weeën sterker worden en was gewoonweg gaan persen. De schoonmaakster was er net op tijd om het kind op te vangen en schreeuwde om hulp, die daarvoor net te laat kwam.

Het kind heeft het overleefd, moeder maakt het op een aantal hecht draadjes na ook zeer goed. Bizar he? maar That's Afrika en het kan hier ook allemaal!

Ik besef me steeds meer hoe anders deze cultuur is, maar onddanks de onbegrijpelijke dingen zijn er ook leuke dingen die we meemaken!

Ook dan de keizersnede van laatst, het kind kwam ter wereld, en had een zwakke pols en ademhaling en was zwaar misvormd! Maar het koppie was oh zo mooi, het kind werd op tafel gelegd en heel langzaam aan werd er eens even gekeken naar het kind, niet alle aperatuur was aanwezig dus het kind kon niet gered worden. Of het kind het leven hier had kunnen leven is een tweede, maar het waren een paar dikke tranen waard, het heeft me zo aangegrepen, maar jongens, that's Afrika!

Hoe onbegrijpelijk de dingen hier ook zijn, we curious hollanders, kunnen na deze ervaring zeggen That's Afrika!

  • 20 September 2012 - 16:11

    Jeanette :

    Hoi Lisa, joh, wat een verhalen weer. Je maakt me erg nieuwsgierig.. wat kost een schooljaar in Afrika? Hoe oud is deze broer en hoeveel jaar zou hij nog naar school kunnen gaan als die tweede vrouw er niet geweest was? Wat gaat hij nu doen in plaats van naar school gaan?
    Ik merk dat je aardig je draai gevonden hebt daar, lekker hoor.
    Groetjes, Jeanette

  • 20 September 2012 - 16:12

    Peter:

    Hey Lisa,
    wat een verhaal, je hebt me wel op een idee gebracht. Ik ga het schoolgeld van Mark ook maar terug halen....................................(hahaha)
    Je maakt een echt een hoop mee daar.
    Uit je mooie verhaal lezen we dat het al veel beter met je gaat, heel goed.
    Groetjes,
    Anja en Peter

  • 20 September 2012 - 16:25

    Lisa:

    Hee Lies,
    Zo te lezen raak je al een beetje gewend aan de Afrikaanse way of life.
    Goed te horen. Wat zijn we bevoorrecht om in Nederland geboren te zijn he.

    Je safari zag er super uit.
    Geniet ervan heel veel liefs

  • 20 September 2012 - 16:27

    Anita:

    Hey Lisa,
    Wohh jij maakt echt wat mee daar. En je broer......wat erg voor hem!! ik kan me voorstellen dat jij de school voor hem wil betalen. Maar weet je...waar is het eind dan he!!! Zo maak je daar mooie dingen mee maar ook hele aangrijpende!!! Ik ben blij met al je verhalen en kijk er steeds weer naar uit!! Lieverd hou je taai he.
    Dikke kus Anita

  • 20 September 2012 - 18:24

    Paul En Paulien:

    hoi lieverd

    we hebben telefonisch al wat gehoord over deze situatie natuurlijk maar weer bijzonder om te lezen
    triest voor zo"n jongen maar daar kun jij niets voor doen dan is het eind zoek
    en je dagen in het ziekenhuis zijn wel goed gevuld denk dan gaat de dag snel
    nou tot horens weer en succes
    liefs pap en mam

  • 20 September 2012 - 19:13

    Gaby :

    Hey Lisa,
    Wat leuk om te lezen dat het goed met je gaat.
    Wat een ervaring stoer van je!!!
    Ik moest nog de groeten doen van Mr. de Graaf!
    Ik kijk uit naar je volgende verslag.
    Groetjes Gaby

  • 20 September 2012 - 19:26

    Monique:

    Hoi Lisa, wat een ervaringen weer. Leuk om te lezen. Het gaat volgens mij goed met je. Je maakt wel heel veel mee daar. Het is echt zo anders dan hier. We weten het natuurlijk wel, maar jij zie het met je eigen ogen en dat is natuurlijk heel anders. Een keuze tussen een vrouw en de school van je zoon. Onbegrijpelijk. Wijffie wij kijken al weer uit naar je volgende verslag. Tot horens maar weer. Liefs Paul en Monique

  • 20 September 2012 - 19:49

    Rob En Caecilia:

    Aangrijpend... Jullie emoties worden behoorlijk op de proef gesteld....jullie komen als twee hele sterke meiden terug.....gelukkig kunnen jullie de humor van veel dingen inzien.....dat blijft belangrijk!!! Geniet ervan!!!

  • 20 September 2012 - 20:04

    Peter:

    Hee schat, je heb je ervaringen van afgelopen week weer mooi omschreven voor iedereen. In de sms'jes krijg je ook al een goed beeld van hoe het gaat maar het verhaal in een keer achter elkaar doorlezen maakt het nog duidelijker hoe het leven er daar aan toe gaat. Ben het ee

  • 20 September 2012 - 20:09

    Peter:

    Ho verhaal was nog niet af leuk zon nieuwe iPad. Ben het met je eens dat het supersneu voor je broer is. Hoop voor hem dat hij de kans nog krijgt om door te leren. Zijn er voor dit weekend nog plannen of blijven jullie in het dorp. We horen het vanzelf weer hou je goed en blijf genieten. Sterkte en de groetjes aan Eva. Dikke kus pe.

  • 20 September 2012 - 20:20

    Afra Zut:

    Hoi Lisa, Nou, Nou, Je maakt wat mee daar zeg.
    Dan is Nederland nog niet zo verkeerd,we klagen maar wat!!!
    Je maakt mooie en minder mooie dingen mee,zoals jij zegt,That`s Afrika!.
    We blijven je volgen Lisa.Groetjes Ome Cock en Tante Afra

  • 21 September 2012 - 00:05

    Tante Ineke:

    Ha Lisa,
    Wat een verhalen allemaal. Heel aangrijpend om het verhaal van je "broer" te horen. Het moet een echte cultuurshock teweeg brengen zo nu en dan. Het zal waarschijnlijk ook gaan wennen. Een hele ervaring die je je leven lang bij zal blijven. Wij verwende westerse mensen zouden dit allemaal eens een tijdje moeten meemaken dan hebben we ineens niet zoveel meer nodig misschien.
    Mooie tijd daar Lisa! Liefs Ineke

  • 21 September 2012 - 11:21

    Kim:

    Hey Lisa,
    Jeetje wat een verhaal weer!
    Ik als net moeder zijnde zit gewoon met traantjes in m'n ogen (misschien nog wel de hormonen haha) vreselijk om zo te moeten bevallen en dan zo'n jongen die niet naar school mag van zijn vader pffff heftig hoor!
    Ik vind het super stoer van je, ik zou al huilend in het vliegtuig terug zitten haha.
    Hou je taai hè meisie!
    Dikke kus van ons,
    Kim, Dave en Bobbie

  • 22 September 2012 - 19:38

    Denies:

    He lies.... Wauw, aangrijpend op te lezen. Wat zou je toch graag willen dat iedereen de kansen heeft die wij hier krijgen. Je doet het heel goed daar.. Heel knap hoe je er mee omgaat. Hoe moeilijk het ook zal zijn!!

    Dikke knuffel!

  • 23 September 2012 - 11:03

    Miranda Glorie:

    Wauh Lisa wat een verhalen,je bent ondertussen ook een beetje een psycholoog je krijgt zo nog wat op je padje.Wat zal je toch en hoop meemaken in het ziekenhuis je weet oh zo goed hoe het ook anders kan,maar ja "dat is afrika".Nou wijffie ik kijk uit naar je volgende verslag erg leuk om te lezen.
    Xx Groetjes Miranda Jos en de meiden

  • 24 September 2012 - 15:12

    Linsey:

    Hai Lies,

    Superleuk om je verhalen te lezen. Mooie foto´s ook, krijg meteen ook weer een beetje heimwee.
    Geniet ervan, lekker dat je je draai gevonden hebt daar. xx

  • 27 September 2012 - 08:30

    Ad En Anja:

    Hoi Lieve Lisa,

    Eindelijk weer een berichtje van ons ( we zijn net terug van 3 weken vakantie). Na alle verslagen van je doorgelezen te hebben zijn we weer aardig op de hoogte. Jeetje zeg, wat een ervaringen en indrukken doe je op. Geweldig. Minder leuk dat je malaria weer is teruggekomen en je zelfs in het ziekenhuis ligt. Dit heb ik van je ouders gehoord die ik gisteren geproken had aan de telefoon. We hopen dat je snel weer opknapt en verder kan genieten van je avonturen in Afrika. Sterkte meid, en hou je haaks.

    Lieve groet Ad en Anja en een dikke knuffel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lisa

6 oktober begint onze reis naar Indonesie, Thailand en Laos. 9 weken backpacken.

Actief sinds 25 April 2012
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 37970

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2016 - 08 December 2016

Indonesie, Thailand, Laos

26 Augustus 2012 - 09 November 2012

Ghana 2012

Landen bezocht: